Vinkit Webinaariin

10 vinkkiä lyhyen asiantuntijawebinaarin järjestämiseksi:

  1. Ota väline haltuun. Tutustu webinaarissa käytettävän verkkokokousympäristön perustoimintoihin ja varmista, että esiintyvä asijantuntija tuntee ympäristön perustoiminnot
  2. Viilaa esitysmateriaali. Jäsennä sisältö hyvin ja suhteuta sisältö käytettävissä olevaan aikaan. Kiinnitä huomiota esitysmateriaalisi ulkoasuun. Huomioi mm. fonttikoko (vähintään 20 pt) ja värimaailma (riittävän suuri kontrasti). Rakenna esitysmateriaali niin, että yhdella dialla on vain yksi ajatus. Havainnollistavat kuvat ja kuviot toimivat usein tekstiä paremmin.
  3. Varaa tekninen tuki. Varsinaisen asiantuntijan lisäksi tarvitaan aina erillinen host, joka hoitaa webinaarissa käytettävän ympäristön teknisen hallinnoinnin.
  4. Ole ajoissa. Esiintyvän asijantuntijan tulee olla ajoissa paikalla. Äänitestaus on tehtävä etukäteen – mielellään jo edellisenä päivänä teknisten ongelmien minimoimiseksi.
  5. Faktat näkyviin. Aloitusnäkymään kalvo, jossa tilaisuuden nimi, asiantuntijan nimi, aikataulu ja tarvittaessa osallistumisohjeita. Taustamusiikki (CC-lisenssoitu) ennen varsinaista aloitusta kertoo osallistujille, että ääni on kunnossa.
  6. Asemoi kamera. Asettele webkamera niin, että kuva tulee suoraan edestä suurin piirtein silmien korkeudelta. Katso kameraan, älä kattoon tai papereihin. Älä kuvaa vastavaloon (esim. ikkunaan päin). Kiinnitä huomiota rauhalliseen taustaan. Webinaarin alussa käynnistä kamera vasta, kun aloitat puhumisen. Näin osallistujien ei tarvitse katsella, kun selaat papereita, juttelet kollegalle tai kirjoitat sähköpostia.
  7. Tiedota tallenteesta. Jos esitys tallennetaan, siitä on kerrottava osallistujille etukäteen.
  8. Anna äänioikeus vain esiintyjille. Webinaarissa osallistujat osallistuvat vain chatin kautta. Näin vältetään mahdolliset ääniongelmat ja -häiriöt.
  9. Aktivoi osallistujat. Aktivoi osallistujia webinaarin aikana esimerkiksi kysymyksin (vastaukset chattiin), kyselyin tai äänestyksin. Asiantuntija miettii kysymykset ja aktivointitehtävät etukäteen ja host valmistelee ne kokousjärjestelmään.
  10. Editoi ja julkaise tallenne. Poista tarvittaessa turhat pätkät alusta ja lopusta. Poista tallenteesta osallistujien nimitiedot.
Advertisements